Protestantse Gemeente Midden Westfriesland

Beleidsplan 2023 - 2025 van de diaconie

Beleidsplan Diaconie Protestantse Gemeente Midden Westfriesland

De Diaconie van de Protestantse Gemeente Midden Westfriesland stelt zich ten doel bij te dragen in financiële noden, waarbij pastorale motieven bepalend zijn.
Mogelijkheden daartoe worden geboden door financiële resultaten van bezittingen en andere inkomsten.

Onder bezittingen wordt verstaan:
  1.  onroerende zaken
  2.  deposito-rekeningen
  3.  kortlopende tegoeden
  4.  genomen hypotheken
  5.  andere vermogensvormen.
  6.  inkomsten o.a. uit collecten

Om dit blijvend te kunnen doen dient:
  1.  het aanwezige vermogen met inachtname van eventuele inflatiecorrecties instant te blijven (goed rentmeesterschap).
  2.  Het rendement, mede door verantwoorde beleggingen, zo hoog mogelijk te zijn op lange termijn, teneinde jaarlijks uit de opbrengst van het vermogen zo veel mogelijk middelen ter beschikking te hebben.
Opmerking:
Onroerende zaken als landerijen zullen een belangrijk deel van het vermogen vormen. Op de lange termijn blijkt dit, ondanks het wat lagere rendement op korte termijn een verantwoorde zaak.
Vervreemden van vrij van pacht komend land moet kunnen, doch compensatie door aankoop van verpacht land dient daarbij te worden overwogen.

Financiële noden.
Het aandachtsgebied voor bijdrage in financiële noden wordt verdeeld in drie gebieden, t.w. plaatselijk (werkgebied Protestantse gemeente Midden Westfriesland), landelijk en wereldwijd. Per jaar wordt bekeken of de betrokken instellingen, welke voorgaand jaar een financiële bijdrage hebben ontvangen, nog bestaan, of de doelstelling nog in overeenstemming is met het bijdragebeleid van de Diaconie, en een zodanige financiële positie hebben, dat een bijdrage van de Diaconie nog op zijn plaats is. Tevens wordt gebruik gemaakt van de richtlijnen, welke de PKN uitgeeft.
Plaatselijk hebben de volgende acties o.a. onze aandacht: attenties voor zieken, bejaarden en gehandicapten, kerkelijk jeugd- en jongerenwerk, ziekenwerk, vakantie- en recreatiewerk voor ouderen en gehandicapten. Hiertoe dient door een open overlegsituatie met de Kerkrentmeesters steeds zekerheid te bestaan over de benutting van de mogelijkheden en inzet tot het verkrijgen en beheren van de “levende” inkomsten van voornoemd college. Overige in aanmerking komende personen of instellingen voor ondersteuning zullen ook door inbreng (en door een goed contact met) van de ouderlingen bepaald dienen te worden.

Doelstelling van het lenigen van financiële noden.
Aanzet.
Het aandachtsgebied voor bijdrage in financiële noden wordt verdeeld in drie gebieden, t.w. plaatselijk,(werkgebied Protestantse Gemeente Midden Westfriesland), landelijk en wereldwijd.
Tevens wordt gebruik gemaakt van de richtlijnen, welke de PKN uitgeeft.
Plaatselijk hebben de volgende acties o.a. onze aandacht:
Attenties voor zieken, bejaarden en gehandicapten, kerkelijk jeugd- en jongerenwerk, ziekenwerk, vakantie- en recreatiewerk voor ouderen en gehandicapten.

Samenstelling college
De diakenen van de Protestantse Gemeente Midden Westfriesland vormen het college van diakenen, dat leiding geeft aan het diaconale leven van de gemeente.

AANMELDEN NIEUWSBRIEF

AANKOMENDE DIENST

Hoogwoud
21 april 2024

Aanvang:
10.00u

Voorganger:
ds. Adri van der Wal

Over de dienst:
Op 21 april introduceert de Protestantse Kerk in Nederland een nieuw fenomeen: roepingenzondag.
In verband daarmee is gekozen voor de passage Johannes 21:15-17, waar het gaat over herderschap.
We lezen dit Bijbelgedeelte tegen de achtergrond van Ezechiël 34:1-6 en Johannes 10:11-16.
Petrus krijgt drie keer de vraag "Heb jij Mij lief?" en drie keer geeft Jezus hem een opdracht, die alle drie keer anders is verwoord.
Johannes vertelt dit gedeelte in Johannes 21 in de tegenwoordige tijd. We zijn er dus als het ware bij en Jezus' vraag gaat ook ons aan.

LIVESTREAM
vanaf 09.55u

ANBI-gegevens

Via de volgende links komt u snel bij de ANBI-gegevens van onze gemeente.

ANBI - Kerkrentmeesters
ANBI - Diaconie

MEDITATIES

Klik op de afbeelding

DORCAS

Klik op het logo

Hulpverlening vanuit de Westfriese Kerken

PKN Nederland

Oekraïne

Kerk Open

Welkom in het huis van God en mensen!

De kerk is open elke woensdagochtend
van 10:00 - 12:00 uur.
  • om elkaar te ontmoeten
  • om naar muziek te luisteren
  • om een kaarsje aan te steken
  • om stil te zijn, even weg van de prikkels die op ons afkomen
  • om te praten met een van de vrijwilligers of de predikant

Een kopje koffie of thee staat voor u klaar en voor de kinderen is er limonade.
U bent van harte welkom!

Namens de kerkenraad van de Protestantse gemeente Midden Westfriesland,
ds. Sylvia Neuféglise-Vermeer