Protestantse Gemeente Midden Westfriesland

Concert Hoorns Byzantijns Mannenkoor

Opdat wij niet vergeten
Concert Hoorns Byzantijns Mannenkoor

Het thema “opdat wij niet vergeten” komt naar boven als je de vele krantenartikelen over de oorlog in Oekraïne leest. In het begin was er heel veel aandacht voor, maar nu, een half jaar later, is het geen voorpaginanieuws meer.
Op initiatief van Gideon van Dam en met instemming van de kerkenraad van de Protestantse gemeente Midden Westfriesland is het concert op 18 september tot stand gekomen. De Oekraïense vluchtelingen zullen door de mooie liederen weer even teruggebracht worden naar hun thuisland. Dat is het uitgangspunt wat Gideon voor ogen heeft. Hij wil uiteraard ook dat gemeenteleden en anderen (weer) kunnen genieten van een prachtige uitvoering van het Hoorns Byzantijns Mannenkoor, die al eerder in onze kerk te gast waren, namelijk op 1e kerstdag 2020.
De zandtovenaar maakte zandschilderingen op het Onze Vader (Otce Nas) in het Oudkerkslavisch, een voorloper van de hedendaagse Oekraïense taal. De beelden hiervan zullen vertoond worden en het mannenkoor zal het lied zingen.
In het programma zal de Oekraïense Marek iets vertellen over zijn hulp aan Oekraïne. Hij brengt goederen, die door enkele gemeenteleden worden verzameld, naar de grens van Polen en Oekraïne.
Als u na afloop van het concert spullen met Marek wil meegeven, dan wordt dat zeer gewaardeerd. U kunt hierbij denken aan: - Ehbo middelen, bijv. ehbo doos(je), verbandmiddelen, Paracetamol, rekverband etc.
- Houdbare levensmiddelen, bijv. blik groenten, -fruit, droge en verpakte voedingsmiddelen, bijv. macaroni
- Onderkleding, bijv. thermo ondergoed (dit is specifiek voor de militairen nodig)
-  Winterkleding, bijv. truien, winterjassen
- Schoeisel, specifiek voor oneffen gronden, zoals stevige wandelschoenen, bergschoenen (kleine en grote maten).

Voor meer informatie hierover kunt u contact opnemen met Gideon van Dam, tel. 06-51 85 07 91.

Tema «shchob ne zabuty» vynykaye, koly chytayesh chyslenni hazetni statti pro viynu v Ukrayini. Spochatku tse bulo bahato uvahy, ale zaraz, cherez pivroku, tse vzhe ne novyna na pershykh shpalʹtakh.
Z initsiatyvy Hideona van Dama ta za z·hodoyu konsystoriyi protestant·sʹkoho munitsypalitetu Midden-Vestfrislandiyi kontsert vidbuvsya 18 veresnya. Zavdyaky harnym pisnyam ukrayinsʹkykh bizhentsiv povernutʹ na batʹkivshchynu. Tse vidpravna tochka, yaku Hedeon maye na uvazi. Zvychayno, vin takozh khoche, shchob chleny tserkvy ta inshi mohly nasolodzhuvatysya prekrasnym vystupom Vizantiysʹkoho cholovichoho khoru Khornsa, yakyy buv hostem u nashiy tserkvi ranishe, a same na Rizdvo 2020 roku.
Pisochnyy charivnyk zrobyv malyunky piskom na molytvu Hospodnyu (Ottse nas) staroslovʺyansʹkoyu movoyu, poperednytseyu suchasnoyi ukrayinsʹkoyi movy. Bude pokazano zobrazhennya tsʹoho, a cholovichyy khor zaspivaye pisnyu.
U prohrami ukrayinetsʹ Marek rozpovistʹ pro svoyu dopomohu Ukrayini. Vin pryvozytʹ tovary, yaki zbyraye chastyna chleniv hromady, na kordon Polʹshchi ta Ukrayiny.

AANMELDEN NIEUWSBRIEF

AANKOMENDE DIENST

Hoogwoud
12 mei 2024

Aanvang:
10.00u

Voorganger:
ds. S. Neuféglise

LIVESTREAM
vanaf 09.55u

ANBI-gegevens

Via de volgende links komt u snel bij de ANBI-gegevens van onze gemeente.

ANBI - Kerkrentmeesters
ANBI - Diaconie

MEDITATIES

Klik op de afbeelding

DORCAS

Klik op het logo

Hulpverlening vanuit de Westfriese Kerken

PKN Nederland

Oekraïne

Kerk Open

Welkom in het huis van God en mensen!

De kerk is open elke woensdagochtend
van 10:00 - 12:00 uur.
  • om elkaar te ontmoeten
  • om naar muziek te luisteren
  • om een kaarsje aan te steken
  • om stil te zijn, even weg van de prikkels die op ons afkomen
  • om te praten met een van de vrijwilligers of de predikant

Een kopje koffie of thee staat voor u klaar en voor de kinderen is er limonade.
U bent van harte welkom!

Namens de kerkenraad van de Protestantse gemeente Midden Westfriesland,
ds. Sylvia Neuféglise-Vermeer